INNE ARTYKUŁY

Nowoczesne rozwiązania w ramach układów przenoszenia napędów w ciężarówkach

Pojazdy ciężarowe muszą posiadać dużą moc, żeby radzić sobie z transportowaniem lżejszych i cięższych ładunków, pokonując różnego rodzaju wzniesienia i ograniczenia w terenie. Dlatego ważne jest stosowanie mechanizmów, które pozwalają zwiększyć moc silnika oraz...
Zobacz

Układ hydrauliczny w pojazdach ciężarowych

Jednym z występujących układów w pojazdach ciężarowych jest układ hydrauliczny. Hydraulika odpowiada za odpowiedni przepływ płynów. Układ hydrauliczny to zespół wzajemnie połączonych części. Jego działanie opiera się na sterowanym przepływie...
Zobacz

Układ klimatyzacji w pojazdach ciężarowych

Jednym z istotniejszych układów w ciężarówkach jest układ klimatyzacji. Kierowcy tego typu pojazdów muszą posiadać odpowiednie warunki w kabinie, aby zachowywać na drodze ostrożność i czujność. Ma na to wpływ między innymi odpowiednia temperatura...
Zobacz

Układ hamulcowy w ciężarówkach

Jednym z ważniejszych układów w pojazdach ciężarowych jest układ hamulcowy. Ma on kluczowe znaczenie dla prawidłowej jazdy, a także zachowania bezpieczeństwa na drodze. Układ hamulcowy w ciężarówkach i tirach musi być odpowiednio wytrzymały i wydajny,...
Zobacz

Układ redukcji szkodliwych gazów w ciężarówkach

INNE ARTYKUŁY Jednym z układów w pojazdach ciężarowych jest również układ SCR, czyli Układ Redukcji Kataliczynej, który stworzono z myślą o ograniczeniu emisji szkodliwych gazów. Jego zadaniem jest takie uzdatnianie spalin w tirach i ciężarówkach, aby w efekcie...
Zobacz

Układ stabilizacji toru jazdy w ciężarówkach

Pojazdy ciężarowe przemierzają często długie i skomplikowane trasy, dlatego istotne jest, aby tego typu samochód był odpowiednio sterowny i zwrotny, dzięki czemu może pokonywać różne nierówności, wzniesienia, śliskie nawierzchnie, ostre zakręty i...
Zobacz

Układ elektryczny w ciężarówkach

Jednym z ważniejszych układów w pojazdach ciężarowych jest układ elektryczny. Bez niego nie funkcjonowałby alternator, akumulator czy rozrusznik. Poza tym nie działałoby oświetlenie w pojeździe, ogrzewanie, wentylacja, elektrycznie otwierane szyby czy chociażby...
Zobacz

Nowoczesny układ wtryskiwania w ciężarówkach

Pojazdy ciężarowe i tiry to zazwyczaj pojazdy o dużej mocy. Kluczowe dla działania takiego pojazdu staje się więc uzyskanie jednocześnie jak najmniejszego zużycia paliwa z jak najwyższą mocą, przy minimalnym wpływie na zanieczyszczenie środowiska. Producenci tego typu...
Zobacz

Układ kierowniczy w pojazdach ciężarowych

Pojazd ciężarowy musi być odpowiedni zwrotny i sterowny, aby pokonywać różne warunki na drodze z łatwością i bez szkody dla przewożonego ładunku. Do tego celu wykorzystuje się różne układy, w tym układ kierowniczy. Układ kierowniczy ma za zadanie...
Zobacz

Jednym z układów w pojazdach ciężarowych jest również układ SCR, czyli Układ Redukcji Kataliczynej, który stworzono z myślą o ograniczeniu emisji szkodliwych gazów. Jego zadaniem jest takie uzdatnianie spalin w tirach i ciężarówkach, aby w efekcie finalnym uzyskać czystsze spaliny zgodnie z normami europejskimi.

Wprowadzenie normy Euro4/Euro5/Euro6 spowodowało, że nowo produkowane pojazdy ciężarowe muszą być wyposażone w układ, który będzie zmniejszał zanieczyszczenie powietrza na skutek spalania paliwa w tego typu pojazdach. Chodzi o wyznaczenie surowych granic, co do emisji tlenku azotu i cząstek stałych. Norma Euro4 obowiązywała od 2006 r., Euro5 od 2009 r. i Euro6 od 2014 r. Początki w tym zakresie obejmują jednak dużo wcześniejsze lata, sięgające lat 90. kiedy to pojawiła się pierwsza norma Euro0. Wraz z pojawieniem się kolejnej normy wzrastają wymagania co do limitu emisji gazów. W przypadku normy Euro6 akceptowany poziom tlenku azotu zmniejszył się o 80%.

W związku z pojawieniem się norm producenci pojazdów ciężarowych zmuszeni byli stworzyć rozwiązania, które pozwolą na ich zachowanie. Wspomniany Układ Redukcji Katalicznej wykorzystuje większość producentów ciężarówek, takich jak DAF, Iveco, Renault czy Volvo, jedynie MAN i Scania wykorzystują w tym zakresie nieco inny układ EGR.

Zasada działania układu SCR opiera się na wtryskiwaniu do katalizatora SCR roztworu mocznika i wody destylowanej. Układ sterowania określa ile mocznika należy podać do spalin, który zmienia się w amoniak. Z kolei amoniak ulega redukcji w katalizatorze. Efektem są czystsze spaliny i redukcja paliwa, ale jednocześnie idzie to w parze ze zwiększeniem masy pojazdu o kilkadziesiąt kilogramów, co przekłada się równocześnie na mniejszą sterowność. Poza tym ciężarówki wyposażone w najnowszy taki układ są droższe niż ciężarówki oparte na starszych normach. Należy jednak pamiętać, że ograniczenie emisji gazów powstałych w wyniku spalania w pojazdach ciężarowych ma kluczowe znaczenie dla zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza, dlatego wyposażanie ich w tego typu układy jest niezbędne.