Pojazd ciężarowy musi być odpowiedni zwrotny i sterowny, aby pokonywać różne warunki na drodze z łatwością i bez szkody dla przewożonego ładunku. Do tego celu wykorzystuje się różne układy, w tym układ kierowniczy.

Układ kierowniczy ma za zadanie zwiększyć precyzję kierowania i stabilności pojazdu niezależnie od istniejących na drodze warunków. Ma wspierać kierowcę podczas utrzymania prostoliniowego toru jazdy oraz manewrowania, w szczególności podczas cofania pojazdu. Podstawowy układ tego rodzaju bazuje na mechanicznym systemie, w którym drążek kierowniczy łączy się z przekładnią kierowniczą. Mechanizm zwrotniczy tego układu to zespół dźwigni łączących koła pojazdu. Natomiast mechanizm kierowniczy to wspomniana przekładnia, której zadaniem jest sprzężenie pomiędzy kołem kierownicy a zwrotnicami kół. Obecnie najczęściej wykorzystuje się przekładnie kierownicze ze wspomaganiem hydraulicznym.

Wspomaganie układu kierowniczego opiera się na zredukowaniu siły, jaką przykłada kierowca do koła kierownicy, aby pokonać opór skrętu kół, poprzez uruchomienie układu sterującego siłownikiem. Taki system pozwala tłumić wstrząsy spowodowane nierównościami na drodze oraz gwarantować samopowracalność do prostoliniowego toru jazdy. 

Producenci pojazdów ciężarowych starają się udoskonalać tego typu układ, aby ułatwić pracę za kierownicą, czyli sterowanie pojazdem obciążonym także dużym załadunkiem. Przykładem może być Volvo Dynamic Steering, czyli Aktywny Układ Kierowniczy, który pozwala z łatwością prowadzić ciężarówkę, nawet w karkołomnych warunkach, na drodze wąskiej, nierównej i wyboistej. Układ wspiera elektronicznie sterowny silnik sprzężony z wałem kierownicy. Działa on na podstawie informacji dostarczonych przez czujniki, które znajdują się w różnych częściach pojazdu – na przykład na kołach, aby dawać dokładniejszy obraz sytuacji na drodze. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowanie pojazdem jest łatwiejsze, a kierowca nie męczy barków i rąk i może w pełni panować nad kierownicą.

WIĘCEJ INFORMACJI

Układ kierowniczy w pojazdach ciężarowych

Pojazd ciężarowy musi być odpowiedni zwrotny i sterowny, aby pokonywać różne warunki na drodze z łatwością i bez szkody dla przewożonego ładunku. Do tego celu wykorzystuje się różne układy, w tym układ kierowniczy. Układ kierowniczy ma za zadanie...
Zobacz

Nowoczesne rozwiązania w ramach układów przenoszenia napędów w ciężarówkach

Pojazdy ciężarowe muszą posiadać dużą moc, żeby radzić sobie z transportowaniem lżejszych i cięższych ładunków, pokonując różnego rodzaju wzniesienia i ograniczenia w terenie. Dlatego ważne jest stosowanie mechanizmów, które pozwalają zwiększyć moc silnika oraz...
Zobacz

Nowoczesny układ wtryskiwania w ciężarówkach

Pojazdy ciężarowe i tiry to zazwyczaj pojazdy o dużej mocy. Kluczowe dla działania takiego pojazdu staje się więc uzyskanie jednocześnie jak najmniejszego zużycia paliwa z jak najwyższą mocą, przy minimalnym wpływie na zanieczyszczenie środowiska. Producenci tego typu...
Zobacz

Układ stabilizacji toru jazdy w ciężarówkach

Pojazdy ciężarowe przemierzają często długie i skomplikowane trasy, dlatego istotne jest, aby tego typu samochód był odpowiednio sterowny i zwrotny, dzięki czemu może pokonywać różne nierówności, wzniesienia, śliskie nawierzchnie, ostre zakręty i...
Zobacz

Układ hydrauliczny w pojazdach ciężarowych

Jednym z występujących układów w pojazdach ciężarowych jest układ hydrauliczny. Hydraulika odpowiada za odpowiedni przepływ płynów. Układ hydrauliczny to zespół wzajemnie połączonych części. Jego działanie opiera się na sterowanym przepływie...
Zobacz