Pojazd ciężarowy musi być odpowiedni zwrotny i sterowny, aby pokonywać różne warunki na drodze z łatwością i bez szkody dla przewożonego ładunku. Do tego celu wykorzystuje się różne układy, w tym układ kierowniczy.

Układ kierowniczy ma za zadanie zwiększyć precyzję kierowania i stabilności pojazdu niezależnie od istniejących na drodze warunków. Ma wspierać kierowcę podczas utrzymania prostoliniowego toru jazdy oraz manewrowania, w szczególności podczas cofania pojazdu. Podstawowy układ tego rodzaju bazuje na mechanicznym systemie, w którym drążek kierowniczy łączy się z przekładnią kierowniczą. Mechanizm zwrotniczy tego układu to zespół dźwigni łączących koła pojazdu. Natomiast mechanizm kierowniczy to wspomniana przekładnia, której zadaniem jest sprzężenie pomiędzy kołem kierownicy a zwrotnicami kół. Obecnie najczęściej wykorzystuje się przekładnie kierownicze ze wspomaganiem hydraulicznym.

Wspomaganie układu kierowniczego opiera się na zredukowaniu siły, jaką przykłada kierowca do koła kierownicy, aby pokonać opór skrętu kół, poprzez uruchomienie układu sterującego siłownikiem. Taki system pozwala tłumić wstrząsy spowodowane nierównościami na drodze oraz gwarantować samopowracalność do prostoliniowego toru jazdy. 

Producenci pojazdów ciężarowych starają się udoskonalać tego typu układ, aby ułatwić pracę za kierownicą, czyli sterowanie pojazdem obciążonym także dużym załadunkiem. Przykładem może być Volvo Dynamic Steering, czyli Aktywny Układ Kierowniczy, który pozwala z łatwością prowadzić ciężarówkę, nawet w karkołomnych warunkach, na drodze wąskiej, nierównej i wyboistej. Układ wspiera elektronicznie sterowny silnik sprzężony z wałem kierownicy. Działa on na podstawie informacji dostarczonych przez czujniki, które znajdują się w różnych częściach pojazdu – na przykład na kołach, aby dawać dokładniejszy obraz sytuacji na drodze. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowanie pojazdem jest łatwiejsze, a kierowca nie męczy barków i rąk i może w pełni panować nad kierownicą.

WIĘCEJ INFORMACJI

Nowoczesne rozwiązania w ramach układów przenoszenia napędów w ciężarówkach

Pojazdy ciężarowe muszą posiadać dużą moc, żeby radzić sobie z transportowaniem lżejszych i cięższych ładunków, pokonując różnego rodzaju wzniesienia i ograniczenia w terenie. Dlatego ważne jest stosowanie mechanizmów, które pozwalają zwiększyć moc silnika oraz...
Zobacz

Układ hamulcowy w ciężarówkach

Jednym z ważniejszych układów w pojazdach ciężarowych jest układ hamulcowy. Ma on kluczowe znaczenie dla prawidłowej jazdy, a także zachowania bezpieczeństwa na drodze. Układ hamulcowy w ciężarówkach i tirach musi być odpowiednio wytrzymały i wydajny,...
Zobacz

Układ klimatyzacji w pojazdach ciężarowych

Jednym z istotniejszych układów w ciężarówkach jest układ klimatyzacji. Kierowcy tego typu pojazdów muszą posiadać odpowiednie warunki w kabinie, aby zachowywać na drodze ostrożność i czujność. Ma na to wpływ między innymi odpowiednia temperatura...
Zobacz

Układ kierowniczy w pojazdach ciężarowych

Pojazd ciężarowy musi być odpowiedni zwrotny i sterowny, aby pokonywać różne warunki na drodze z łatwością i bez szkody dla przewożonego ładunku. Do tego celu wykorzystuje się różne układy, w tym układ kierowniczy. Układ kierowniczy ma za zadanie...
Zobacz

Układ elektryczny w ciężarówkach

Jednym z ważniejszych układów w pojazdach ciężarowych jest układ elektryczny. Bez niego nie funkcjonowałby alternator, akumulator czy rozrusznik. Poza tym nie działałoby oświetlenie w pojeździe, ogrzewanie, wentylacja, elektrycznie otwierane szyby czy chociażby...
Zobacz