Pojazdy ciężarowe i tiry to zazwyczaj pojazdy o dużej mocy. Kluczowe dla działania takiego pojazdu staje się więc uzyskanie jednocześnie jak najmniejszego zużycia paliwa z jak najwyższą mocą, przy minimalnym wpływie na zanieczyszczenie środowiska. Producenci tego typu pojazdów poszukują rozwiązań, które gwarantowałyby takie efekty. Jednym z nich jest układ wtryskowy Common Rail (CRS).

Układ wtryskowy ma decydujący wpływ na uzyskiwanie osiągów w silnikach diesla. Zasada działania tego mechanizmu opiera się na dostarczeniu silnikowi paliwa w odpowiedniej chwili, z odpowiednio dużym ciśnieniem. Wcześniejsze rozwiązanie, a więc dostarczanie paliwa do cylindrów przez mechaniczne wtryskiwacze miało swoje liczne ograniczenia, dlatego kluczowe stało się ulepszenie tego mechanizmu.

Nowoczesny układ wtryskowy wykorzystuje bezpośredni wtrysk paliwa. Powietrze niezbędne do spalania paliwa wtłaczane jest w ramach dwóch turbosprężarek. Im większe ciśnienie, tym zwiększa się efektywność spalania. Układ CRS wtryskuje do cylindrów olej napędowy pod ciśnieniem 1800 barów. Przebieg wtrysku można dowolnie programować. W efekcie uzyskuje się większą moc, przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa i mniejszej szkodliwości dla środowiska. Jest to zgodne z obowiązującymi aktualnie normami czystości spalin, które muszą być zachowane we wszystkich nowo produkowanych pojazdach ciężarowych.

Wspomniany mechanizm wykorzystuje w swoich pojazdach ciężarowych większość tego typu producentów, jak DAF, Iveco, MAN, Mercedes, Volvo czy Scania. Pomysłodawcą nowego rozwiązania jest natomiast firma Bosch. Dla wszystkich użytkowników tej technologii firma oferuje cały szereg części zamiennych, odpowiednie narzędzia do diagnostyki, jak również program fabrycznej regeneracji części. Trzeba bowiem pamiętać, że aby system CRS odpowiednio dobrze działał pojazd powinien być systematycznie serwisowany i należy pamiętać o wymianie filtrów paliwa, powietrza oraz wymianie odstojników. Tylko wówczas można liczyć na zwiększenie wydajności i dynamiki silnika.