Pojazdy ciężarowe muszą posiadać dużą moc, żeby radzić sobie z transportowaniem lżejszych i cięższych ładunków, pokonując różnego rodzaju wzniesienia i ograniczenia w terenie. Dlatego ważne jest stosowanie mechanizmów, które pozwalają zwiększyć moc silnika oraz odpowiednio napędzą pojazd. W tym ostatnim przypadku kluczowe okazuje się działanie układu przeniesienia napędu.

Układ o jakim mowa, to układ podzespołów, który służy do przeniesienia energii mechanicznej z silnika do kół pojazdu. Podzespołami tymi są m.in.: skrzynia biegów, sprzęgło, wał napędowy, czy koło zamachowe i przekładnie. Napędy mogą być zróżnicowane w zależności od układu osiowego w pojeździe. I tak na przykład w samochodach trzyosiowych spotyka się napęd tylny w układzie 6 x 2 z napędem na jedną oś tylną i 6 x 4 z napędem na obie tylne osie oraz napęd na wszystkie koła z napędem w układzie 6 x 6 na wszystkie osie. Można także wyróżnić różne rodzaje układów tego typu, w tym układ mechaniczny i hydrauliczny oraz elektryczny i hybrydowy.

Producenci pojazdów ciężarowych pracują nad unowocześnianiem konstrukcji tego rodzaju, aby pojazd mógł być bardziej zwrotny, a jednocześnie odpowiednio wydajnie napędzany. Przykładem może być rozwiązanie stosowane przez firmę Volvo, czyli układ 6 x 4 z odłączaną, podnoszoną trzecią osią, stosowany także w ciężarówkach z napędem na dwie osie. W nowym układzie ostatnia para kół ma odłączany napęd i jest lekko podnoszona, dzięki czemu nacisk na osie zostaje odpowiednio równomiernie rozłożony w momencie przewożenia nawet dużego ładunku, przy czym pojazd cechuje się lepszą zwrotnością nawet w mniej komfortowych warunkach jazdy. Ma to oczywiście przełożenie również na niższe zużycie paliwa.

Innym rozwiązaniem tego rodzaju jest produkcja zoptymalizowanej pod kątem zużycia paliwa tylnej osi w pojazdach ciężarowych – tzw. New Final Drive (NFD). Dzięki niej w Actrosie możliwe jest zaoszczędzenie do sześciu procent paliwa. Rozwiązanie oferowane jest przez popularną markę pojazdów ciężarowych, firmę Mercedes-Benz.

Więcej na esklep.star-hurt.pl

WIĘCĘJ ARTYKUŁÓW

Układ elektryczny w ciężarówkach

Jednym z ważniejszych układów w pojazdach ciężarowych jest układ elektryczny. Bez niego nie funkcjonowałby alternator, akumulator czy rozrusznik. Poza tym nie działałoby oświetlenie w pojeździe, ogrzewanie, wentylacja, elektrycznie otwierane szyby czy chociażby...
Zobacz

Układ klimatyzacji w pojazdach ciężarowych

Jednym z istotniejszych układów w ciężarówkach jest układ klimatyzacji. Kierowcy tego typu pojazdów muszą posiadać odpowiednie warunki w kabinie, aby zachowywać na drodze ostrożność i czujność. Ma na to wpływ między innymi odpowiednia temperatura...
Zobacz

Nowoczesny układ wtryskiwania w ciężarówkach

Pojazdy ciężarowe i tiry to zazwyczaj pojazdy o dużej mocy. Kluczowe dla działania takiego pojazdu staje się więc uzyskanie jednocześnie jak najmniejszego zużycia paliwa z jak najwyższą mocą, przy minimalnym wpływie na zanieczyszczenie środowiska. Producenci tego typu...
Zobacz

Układ redukcji szkodliwych gazów w ciężarówkach

INNE ARTYKUŁY Jednym z układów w pojazdach ciężarowych jest również układ SCR, czyli Układ Redukcji Kataliczynej, który stworzono z myślą o ograniczeniu emisji szkodliwych gazów. Jego zadaniem jest takie uzdatnianie spalin w tirach i ciężarówkach, aby w efekcie...
Zobacz

Nowoczesne rozwiązania w ramach układów przenoszenia napędów w ciężarówkach

Pojazdy ciężarowe muszą posiadać dużą moc, żeby radzić sobie z transportowaniem lżejszych i cięższych ładunków, pokonując różnego rodzaju wzniesienia i ograniczenia w terenie. Dlatego ważne jest stosowanie mechanizmów, które pozwalają zwiększyć moc silnika oraz...
Zobacz